סיבוכים נוירולוגיים של קורונה

סיבוכים נוירולוגיים של קורונה — הודעת האיגוד הישראלי לנוירולוגיה מיום 12.5.2020:

לא רק נזקי שבץ, מה עושה נגיף הקורונה למוח? (האיגוד הישראלי לנוירולוגיה)

12/05/2020

הדיווחים מלמדים כי בקרב  רבים מחולי קורונה מתרחשים סיבוכים נוירולוגים. פרופ' כרמל ערמון, מהאיגוד הישראלי לנוירולוגיה, ומנהל המחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי שמיר – אסף הרופא מסביר כי לקורונה השפעות נוירולוגיות מרובות ומגוונות.

אצל חלק מהחולים, תסמיני נגיף הקורונה הראשונים הם נוירולוגים – אובדן חוש הטעם והריח.

הסיבוך ארוך-הטווח השכיח ביותר קורה אצל כ-40% (בהערכה ראשונית) של החולים, שמצבם הופך לקשה. מדובר בפגיעה נוירולוגית שיורית ביכולות קוגניטיביות (מיקוד, מוטיבציה, זיכרון, הבנה). הפגיעה נובעת מרגישות תאי  המוח לכל תהליך זיהומי ומחלת חום, ובעיקר מלווה בקשיי חמצון וקריסת מערכות. רגישות זאת קיימת במיוחד בחולים בגילאים המבוגרים, אשר לעתים כבר חשו קשיים קוגניטיביים טרם חלו, או נמצאו על הגבול של פיתוח קשיים כאלה.

הסיבוך החריף השכיח ביותר קשור לתופעת קרישיות היתר הנצפית אצל חולים, ומתבטאת בשבץ, על רקע חסימת כלי דם גדול על ידי קריש. לאור זאת החלו הרופאים להשתמש בנוגדי קרישה בחולים הקשים במגמה למנוע סיבוכי קרישים
סיבוך חריף נוסף הוא: כאבי שרירים ופירוק רקמת שרירים, לרוב בצורה קלה והפיכה. יש חולים מעטים, בהם נראים שינויים בקרומי המוח בדימות. עד כה הדיווחים לא הראו מציאות וירוס ה- COVID-19  בנוזל השדרה עצמו, כך שלא מדובר בדלקת קרום המוח על בסיס חדירת הוירוס, אלא יתכן תגובה למצב השפעול האימוני המלווה את המחלה.

תוארה תופעה נדירה שיכולה להתפתח לפני או אחרי זיהוי המחלה ואשר פוגעת במערכת העצבים ההיקפית, והיא תסמונת ע"ש Guillain-Barre, הפוגעת בעצבי הגפיים או הפנים, וביחוד הסוג שמערב את עצבי הפנים (תסמונת ע"ש Miller Fisher). לרוב מדובר בפיתוח נוגדנים על ידי מערכת החיסון כנגד הוירוס,  שפוגעים גם בעצבים לגפיים או הפנים. חושבים שהמקרים בהם ההסתמנות הנוירולוגית התגלתה טרם התגלות המחלה נובעים מתחלואה בוירוס הקורונה ללא תסמינים או עם תסמינים קלים בלבד.

עוד סיבוך נוירולוגי נדיר הוא דלקת של המוח עצמו, גם כן על בסיס תגובה אימונית נגד הוירוס שפוגעת במוח.

התוצאה ארוכת הטווח המשמעותית ביותר של החולים הקשים המבוגרים תהיה, כנראה, ההשפעה על תפקודים קוגניטיביים.

לדברי פרופ' ערמון:  "התגברות המודעות לסיבוכים נוירולוגיים של COVID-19  מבטיחה שנגלה סיבוכים נוספים של הוירוס,  ותסייע לתכנן את התוכנית השיקומית של מי שחוו אותו בצורתה הקשה ביותר".

מסכם פרופ' דוד טנה, יו"ר האיגוד הנוירולוגי ומנהל מכון שבץ מוח וקוגניציה ברמב"ם: התסמינים הכי מאפיינים את נגיף הקרונה הם הריאתיים, ואולם לחלק מהחולים יש גם תסמינים נוירולוגים, החל מכאבי ראש והפרעות בחוש הריח, ועד סיבוכים קשים נדירים במוח ובמערכת העצבים ההיקפית.  פרופ' טנה מדגיש כי יש חשיבות רבה במיוחד לעקוב וללמוד את ההשפעות ארוכת הטווח על הזיכרון, הריכוז ותהליכי החשיבה בקרב החולים הקשים. מרבית החולים הקשים הם מבוגרים עם מחלות רקע אשר במילא נמצאים בסיכון גבוה לתחלואת מוח.