שבץ – מניעה והחלמה

שבץ מוחי הוא ביטוי קשה של מחלה של כלי הדם של המוח: לעתים כלי דם חשוב נסגר, ולעתים יש התפרצות דם מכלי דם לתוך רקמת המוח. מכל מקום – תפקוד המוח נפגע, לעתים זמנית בלבד, אך לעתים עם פגיעה שנשארת. רצוי לעשות כל מה שאפשר כדי לא לחוות שבץ. אם חווית שבץ – יש חשיבות למיקסום התהליך השיקומי, בכלל זאת השיקום הקוגניטיבי והנפשי.

פרופ' ערמון מטפל בחולי שבץ למעלה משלושים שנה. בשנת 1996 הוא היה מן הראשונים להשתמש בתרופה ממיסת הקרישים TPA כאשר רק אושרה לשימוש בארצות הברית, ומאז 2003 נמצא בראש מערכי נוירולוגיה שנותנים טיפולים מתקדמים לשבץ חריף. לפרופ' ערמון תעודת מומחיות-על בנוירולוגיה של כלי הדם המוחיים (שבץ) מן ה- American Board of Psychiatry and Neurology.

פרופ' ערמון יוכל לסייע בהערכת גורמי סיכון לשבץ למי שטרם חוו שבץ, או במי שחוו שבץ ומעונייים להפחית ככל האפשר את הסיכוי להישנות.

למי שסיימו הליך שיקומי, ולא חשים שהחלימו לגמרי – פרופ' ערמון יוכל לסייע בהבנת הקשיים שנותרו, ולהציע מסלולי טיפול נוספים.

בפגישתך עם פרופ' ערמון תעבור בדיקה נוירולוגית מקפת, מאין "ספירת מלאי," וידונו האפשרויות העומדות בפניך. תצא מן הפגישה עם המלצות מותאמות, ותוכנית מעקב.

מאמר נבחר:

 Effect of the 2013 AHA/ASA guidelines on TPA use in acute ischemic stroke at Assaf Harofeh Medical Center in Israel
Kimiagar I, Kalmanovich-Avnery S, Gonen OM, Sacagiu Z, Shevtzov E, Levite R, Weinstein J, Bartal A, Aroesty R, Bhonkar S, Tal S, Leonov Y, Blatt A, Haitov Z, Bar-Hayim S, Armon C. J Neurol Sci. 2016;369:306-309

שאלות ותשובות נפוצות

שבץ נובע מפגיעה פתאומית בתפקוד חלק מן המוח על רקע הפרעה באספקת הדם אליו. ההפרעה יכולה להיות זמנית או קבועה. כאשר ההפרעה אינה חולפת תוך דקות או שעות בודדות (עד 24 שעות) – משתמשים במונח "שבץ." הפגיעה בתפקוד יכולה להיות קלה או חמורה, ואפילו קטלנית. ההפרעה יכולה לנבוע מחסימת אספקת הדם למוח, או מזליגת דם מכלי הדם שמביאים דם למוח לתוך רקמת המוח או קרומיו.

ההפרעה יכולה להתבטא בהפרעה בדיבור, בהפעלת יד או רגל, בעקמומיות הפנים, באובדן ראיה, או באבוד שווי משקל. ישנם תסמינים נדירים יותר, כגון הפרעה בתחושה. שבץ יכול לגרום גם לקשיים פתאומיים בחשיבה ובזיכרון.

השבץ הוא הגורם מספר אחד לנכות בחברה המערבית, והגורם הרביעי או החמישי לתמותה (תלוי במצב התמותה מגורמים אחרים). שבץ הוא אירוע משנה חיים שקורה בפתאומיות. כדאי לעשות כל מה שניתן שלא יקרה לנו. לשבץ ישנם גורמי סיכון ידועים מרובים, שהעיקריים בהם עישון, פרפור פרוזדורים, יתר לחץ דם, סכרת, רמה גבוהה של שומנים בדם, והשמנה. סמים, כגון קוקאין, אמפטאמינים, ומריחואנה, גורמים לשבץ.

פרופ' ערמון יכול להעריך את גורמי הסיכון הפרטניים לשבץ אצל מי שלא עברו שבץ, ואצל מי שכבר חווה שבץ  — לבדוק מה נעשה לגבי הפחתת הסיכוי להישנות.

אם חווית שבץ ולא זכית להחלים לגמרי עד תום התהליך השיקומי הראשון — פרופ' ערמון יוכל להעריך את קשייך, ולהמליץ על טיפולים נוספים מכוונים למצבך.

לעתים מתגלים או מתפתחים קשיים בחשיבה או זיכרון מיד או זמן מה לאחר שבץ מוחי. פרופ' ערמון יוכל להעריך את קשייך, לברר אם ישנם גורמים נוספים לקשיים, ולתת המלצות בהתאם למצבך.

לשבץ ישנם גורמי סיכון ידועים מרובים, שהעיקריים בהם עישון, פרפור פרוזדורים, יתר לחץ דם, סכרת, רמה גבוהה של שומנים בדם, והשמנה. סמים, כגון קוקאין, אמפטאמינים, ומריחואנה, גורמים לשבץ. ניתן למנוע שבץ על ידי שליטה וטיפול בגורמי הסיכון.

פרופ' ערמון יכול להעריך את גורמי הסיכון הפרטניים לשבץ אצל מי שלא עברו שבץ ולתת המלצות שמלוין יביא להפחתת הסיכוי לשבץ. הדבר חשוב במיוחד לאנשים עם קרובים שחוו שבץ או התקפי לב.

לשבץ ישנם גורמי סיכון ידועים מרובים, שהעיקריים בהם עישון, פרפור פרוזדורים, יתר לחץ דם, סכרת, רמה גבוהה של שומנים בדם, והשמנה. סמים, כגון קוקאין, אמפטאמינים, ומריחואנה, גורמים לשבץ. ניתן למנוע שבץ על ידי שליטה וטיפול בגורמי הסיכון.

פרופ' ערמון יכול להעריך את גורמי הסיכון הפרטניים לשבץ נוסף אצל מי שכבר חווה שבץ, ולתת המלצות שמלוין יביא להפחתת הסיכוי לשבץ נוסף. הדבר חשוב במיוחד לאנשים עם קרובים שחוו שבץ או התקפי לב.

ארוע מוחי איסכימי חולף (TIA)  נובע מהפסקה זמנית של אספקת הדם לחלק מן המוח, שחולפת בטרם נוצר נזק קבוע. תסמיני ה- TIA כתסמיני השבץ: הפרעה בדיבור, בהפעלת יד או רגל, בעקמומיות הפנים, באובדן ראיה, או באבוד שווי משקל. כדי להיקרא "TIA" עליהם לחלוף לחלוטין תוך דקות או שעות (עד 24).

ארוע מוחי איסכימי חולף (TIA) הוא סימן אזהרה לסכנה לפתח שבץ – דהיינו שאותו תהליך יצור חסרים קבועים. על כן חובה לגשת לחדר מיון להיבדק, מה גם שעם קרות TIA לא יודעים אם יחלוף.

עם השתחררת לאחר בירור של TIA – פרופ' ערמון יוכל להעריך אם כל האפשרויות המתאימות למצבך נבדקו, ואם נעשה כל שאפשר להגיע לשורש הבעיה ולהפעיל תוכנית להפחית את הסיכוי להישנות.

דימום מוחי הוא התפרצות של דם מכלי הדם המובילים דם למוח לתוך רקמת המוח או מעטפות (קרומי) המוח. דימום מוחי יכול להיות קטלני, או להוביל לנכות, אך לעתים יש התאוששות מלאה מדימום מוחי, תלוי בגורם, בגודל ובמיקום.

אם חווית דימום מוחי חשוב להבין עד כמה שניתן מה גרם לו, כדי להפחית את הסיכוי לדימום נוסף.

פרופ' ערמון יוכל להעריך אם כל האפשרויות המתאימות למצבך נבדקו, ואם נעשה כל שאפשר להגיע לשורש הבעיה ולהפעיל תוכנית להפחית את הסיכוי להישנות.

אם לא זכית להחלים לגמרי מדימום מוחי בתום התהליך השיקומי הראשון — פרופ' ערמון יוכל להעריך את מצבך, ולהמליץ על טיפולים נוספים לשיפור מצבך

לעתים מתגלים או מתפתחים קשיים בחשיבה או זיכרון לאחר דימום מוחי. פרופ' ערמון יכול להעריך את קשייך, לברר אם ישנם גורמים נוספים לקשיים, ולתת המלצות בהתאם למצבך.